Takaisin blogin etusivulle >>

blogi7dream2018

Noin vuosi sitten, huhtikuussa 2017, verkkokauppaani kilahti ensimmäinen tilaus. Olo oli jotain paniikin ja innostuksen välillä. Huhtikuu 2017 ei loppuen lopuksi ollut mikään rahasampo, möimme tavaraa ehkäpä sadalla eurolla. Tämän vuoden huhtikuu tulee tuskin olemaan kultakaivois, mutta ehkäpä jo hieman vilkkaampi.

Varoitus. Raaka ja leikkaamaton teksti.


 
Mitä vuosi verkkokauppiaana on opettanut?


Ensimmäinen vuosi on ollut opetuksien (ja oppirahojen) vuosi. Kuvittelin naiivina, että koska äitini on yrittäjä ja olen ollut mukana perheyrityksen pyörittämisessä, niin tiedän jotain yrittäjyydestä ja että olen immuuni epävarmuudessa elämisellä. Kuinka väärässä olinkaan. Uuden yrityksen perustaminen ja omien rahojen sijoittaminen on aivan eri juttu - kaukana vakaan perheyrityksen arjesta. Vuosi on vaatinut paljon kärsivällisyyttä ja hyviä hermoja, juuri näitä ominaisuuksia joita minulta ei (enää) löydy. Yhtiökumppanit tuntevat minut nimellä Paniikki-Ksenia.



blogi7auki2018



On viikkoja jolloin verkkokaupassa ei tapahdu mitään. Olo on kuin Saharassa - syvä hiljaisuus, ei tuulen virettä. Näinä hetkinä usko meinaa loppua ja sitä ajattelee, että olikohan tämä maailman paskin idea. Sitten yhtenä päivänä tilauksia kilahtelee useampia ja elämä hymyilee taas. Tämä on se suurin ero taloushallinnon maailmaan, josta tulen: siellä sopimukset ovat pitkiä ja voit ennustaa tulot edes joten kuten. Näin pienessä verkkokaupassa ei voi ennustaa myyntejä tai edes luottaa siihen, että niitä tulee. Pienetkin asiat, kuten aurinkoiset kelit, voivat vaikuttaa kävijöiden määrään.

Monet asiat ovat tulleet yllätyksenä. Sitä kuvittelee, että tuote X myy varmasti. Vuoden päästä sama tuote pyörii edelleen varastossa. Olen ehkä nyt oppinut kuuntelemaan brändien edustajien suosituksia ja vinkkejä. Kaikkea ei tarvitse oppia kantapään kautta.



blogi7pahvi



Pienenä järkytyksenä tulivat myös logistiikan kustannukset. Ajattelin liiketoimintasuunnitelmaa raapustellessa, että kustannukset ovat varmasti reilusti pienempiä mitä henkilöasiakkaiden hinnasto näyttää. Oh boy, was I wrong! Meille pienille verkkokauppiaille yrityssopimukset ovat järkyttäviä. Se mikä maksaa henkilöasiakkaana 5,90e, maksaa yritysasiakkaana 7,50e. On polttoainelisiä ja lisien lisiä ja ties mitä. Pienillä volyymeillä myös pakkaustarvikkeet eivät ole mikään pieni kustannuserä; laatikoiden hinnat ovat lähempänä euroa kuin nollaa. Summat kuulostavat mitättömiltä, mutta nämä ovat niitä seikkoja, jotka nakertavat kannattavuutta nopeasti ja varmasti.

Lisäksi on iso joukko pieniä asioita, joita en osannut ennustaa: tekniset ongelmat, kaikkia ominaisuuksia ei pysty rakentamaan (tai ne maksavat miljoonia), varaston ulkoistus ei olekaan läpihuutojuttu, surkea sähköpostiliikennettä blokkaava webbihotelli  jne. 

Olen ollut erityisen kiitollinen siitä, että en perustanut yritystäni yksin. Hyvät yhtiökumppanit nostavat synkimpinä hetkinä ylös, ideoita voi pallotella ja työtaakkaa jakaa. Ei tarvitse opetella ja osata kaikkea. Toki yhtiökumppaneiden ollessa perheenjäseniä välillä myös kinastellaan, ollaan eri mieltä asioista, mutta tämä nyt kuulunee normaaliin sisarussuhteeseen..

Nämä asiat tekisin toisin, jos nyt saisin aloittaa alusta:
•    Tutkisin tarkemmin logistiikan kustannuksia
•    Kysyisin rohkeasti ystäviltä ja tuttavilta heidän kulutustottumuksistaan
•    Jättäisin pari tavaratilausta tekemättä
•    Valitsisin ehkäpä toisen verkkokauppa-alustan
•    Valitsisin toisen webbihotellin


Iloisia juttuja


Ei  tämän ihan niin hirveää ole ollut mitä annoin ylempänä ymmärtää. Paljon positiivista myös. Hyvät palautteet saavat aina iloiselle mielelle, samoin kanta-asiakkaat. Tällöin tuntee tehneensä edes jotain oikein ja olevan jotenkuten oikealla tiellä.

Lisäksi tietysti työn mielekkyys; se pienen toivon kipinä että tätä työtä voisi tehdä joskus koko-aikaisena...Kaiken kaikkiaan tämä kirjoitus on vain pieni pintaraapaisu todellisuudesta. Jos sinä lukija siellä suunnittelet verkkokaupan perustamista, niin tässä pari ensimmäistä ajatusta:

•    Muista, että verkkokauppa sitoo. Suurilla nimikemäärillä  ja pienellä volyymillä varaston ulkoistus ei välttämättä kannata. Mieti löytyykö sinulle tuuraaja; kuka hoitaa varastoa lomasi aikana?
•    Tutki kustannuksia, kysy rohkeasti hintoja ja tee realistiset laskelmat
•    Valitset luotettavat kumppanit ja ratkaisut, vaikka ne olisivatkin hieman kalliimpia. Teknisten ratkaisujen vaihto jälkikäteen ei ole ihan niin yksinkertaista, miltä se kuulostaa.
•    Varasto sitoo rahaa. Pääomaa on hyvä olla, että pääsee alkuun. Tuotteet, jotka eivät myy kostautuvat nopeasti.
•    Muista lepo ja suhteellisuuden taju. Se mikä näyttää yön pimeimpinä tunteina maailman kamalimmalta asialta, näyttää myös aamulta aika kamalalta, mutta ei loppuen lopuksi merkitse mitään pitkällä aikavälillä.

Tavoitteenani on, että vuoden päästä voisin kirjoitella verkkokaupan kukoistuksesta, ensimmäinen palkkakuitti takataskussa. 


Koska lomailu ja hermolepo ovat yrittäjyyden ja luovuuden kannalta tärkeitä - Ekohelsinki.fi vetäytyy tämän kirjoituksen saattelemana palmujen alle. Seuraavat postitukset 18.4.2018. Tilauksia voi jättää myös loman aikana. Koodilla LOMA2018 ilmaiset postikulut 10.4 - 16.4 jätettyihin tilauksiin.



blogi7loma


Support your local business!



Aurinkoista kevättä toivottaen,
9.4.2018 Ksenia/Ekohelsinki.fi

Photo credits: pexels.com

Takaisin blogin etusivulle >>